torsdag 5 juni 2008

How's it cooking?

Jag kanske borde erkänna en sak. Intresset för mat är ingenting som jag föddes med. Jag har inte stått vid spisen sedan jag var sju år gammal eller slavat i någon restaurang efter skolan varje dag. Faktum är att jag inte ens hade gjort en sås innan jag började på kockutbildningen. Jag var totalt vilsen när det gällde framtidsplaner och när någon nämnde i förbifarten att jag borde bli kock fastnade det någonstans (jag lagade faktiskt mat även innan, om än inga riktiga såser). Passion och intresse är något som har byggts upp med tiden även om det fortfarande känns väldigt osäkert och trevande. Vissa dagar vill jag bara strunta i allt, när det går så där riktigt uselt och man inser att det nog hade varit bra med lite erfarenhet. Men av någon underlig anledning har jag ändå stöd från lärarna. Och folk frågar mig om allsköns saker som jag egentligen inte har någon koll på. Fast det vet ju inte dem.

Jag har åtminstone investerat en del tid och pengar. Typ 2000-3000:- och ett otal timmar framför diverse matprogram. Och nu är det dags igen.

Nyligen beställda böcker:

Modern French Cooking: Recipes from Simpsons Restaurant - Andreas Antona
Recipes from a 3 Star Chef - Gordon Ramsay

TV-serier

Bizarre Foods
Hell's Kitchen
Iron Chef
Kitchen Chemistry
Kitchen Nightmares
Top Chef
The F Word

1 kommentar:

Mikkan sa...

Inget fan av mastershef? Det är det bästa av dem alla, tycker jag!